0
Vergelijken
0
EUR 0,00
FR EN
Producten
IT Oplossingen
Services
IT Trends
Markten
Wie zijn wij
ARTICONA
Notebooks & tablets
Pc's & servers
Monitor & Beamers
Printers & supplies
Telefonie & GPS
Randapparatuur
Opslag & Backup
Netwerk
Kabels
Kantoor
Software
Onthouden producten
Vergelijken
Totaalbedrag excl. BTW 0,00

Software as a Service

Published on 13 June 2017 SaaS - Software as a Service. Multicolor Inscription on White Brick Wall with Doodle Icons Around. SaaS - Software as a Service - Concept. Modern Style Illustration with Doodle Design Icons.

Het overzicht bewaren

We kunnen er inmiddels niet meer omheen en er komen steeds weer nieuwe versies en producten op de markt: software, de basis van een goed functionerende IT-infrastructuur. “Er is tegenwoordig geen bedrijf waarvoor software niet van belang is”, aldus Angelo Echtermeijer, Solution Specialist Software bij ARP Nederland. “Er is echter wel een duidelijk verschil te zien in hoe men hiermee omgaat. Sommige bedrijven gebruiken een softwareversie net zo lang tot de support na zes tot acht jaar door de fabrikant wordt stopgezet, terwijl anderen juist continu met de nieuwste versie willen werken, of zelfs overmatig veel software inkopen als een soort garantie.”

 

Een perfect afgestemd softwarepakket

 De grote uitdaging is daarbij het overzicht te bewaren: “Het komt nogal eens voor dat ondernemingen te veel licenties in hun bezit hebben. Dit ligt bijvoorbeeld aan het feit dat er steeds vaker wordt gekozen voor de aanschaf van pakketten. Op een bepaald moment verliest men dan het overzicht. Anderzijds zijn er ook bedrijven met juist te weinig licenties. Als fabrikanten dit bij een controle vaststellen, moeten deze alsnog worden gekocht.” Op dit punt kan ARP uitkomst bieden: “We analyseren wat de klant nodig heeft en gaan vervolgens samen op zoek naar een passende oplossing. Zo worden te veel én te weinig licenties voorkomen.” Angelo Echtermeijer legt uit dat softwarevereisten nu eenmaal van gebruiker tot gebruiker verschillen. De behoeften van het bedrijf, de afzonderlijke afdelingen en het team moeten daarom zo nauwkeurig mogelijk in kaart worden gebracht.

 

Software as a Service

Maar wat zijn momenteel de hot topics in softwareland? “Software as a Service, cloudoplossingen en bovenal het thema veiligheid”, vertelt Angelo Echtermeijer. Niet alleen de vereisten verschillen hierbij per land en branche. Er zijn ook verschillen aan te wijzen in de bereidheid om iets nieuws op te pakken. “Neem bijvoorbeeld clouddiensten”, gaat Angelo Echtermeijer verder. “Daar zien we, mede op grond van culturele factoren, grote verschillen. Waar in de VS al veelvuldig in de cloud wordt gewerkt, zijn Europese bedrijven bijvoorbeeld een stuk terughoudender. Hier staat men vaak nog kritisch tegenover cloudoplossingen. Dit geldt met name voor branches waarin een hoge mate van veiligheid geboden is, zoals de procesindustrie.”

Toch is Software as a Service volgens Angelo Echtermeijer absoluut in opkomst. “De trend heeft misschien nog niet echt doorgezet, maar de voordelen voor de gebruiker zijn overduidelijk. Zo worden de kosten gespreid, er hoeft minder ineens te worden betaald dan bij de klassieke licentieoplossingen. Bovendien hebben gebruikers altijd toegang tot de recentste versie.” Voor een bedrijf is het een spannende overstap, die hij als specialist graag begeleidt.

 

Meer dan een standaard oplossing

Het is daarom belangrijk altijd op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen. Daarvoor maakt Angelo Echtermeijer gebruik van zijn netwerk. “We werken nauw samen met fabrikanten en leveranciers, om te weten wat er speelt in de markt en niets te missen. Fabrikanten zijn specialist op het gebied van hun producten, en ik profiteer van een intensieve uitwisseling met elk van hen. Ik kan mijn kennis verdiepen en weer doorgeven, en zo onze klanten voorzien van een weloverwogen, onafhankelijk advies.” ARP werkt samen met een breed scala aan fabrikanten en partners uit de softwarebranche. “We kunnen feilloos inspelen op de vereisten van onze klanten en hun ondernemingsstructuur. Naast de bekende hebben we namelijk ook minder bekende merken in ons portfolio. Daardoor is het mogelijk om verschillende passende opties met elkaar te combineren en hoeven we niet terug te grijpen op een standaard oplossing. Onze klanten krijgen zo een product dat exact is afgestemd op wat zij nodig hebben, en uiteraard kunnen ze ook na de aankoop altijd bij ons terecht voor verder advies.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

vertical_align_top